Od stycznia 2023 r. paliwa w Polsce w cenach europejskich. Będzie 9-10 zł za litr?
To już prawie pewne: od stycznia wracają pełny VAT i – być może – pełna akcyza na paliwa silnikowe. Potwierdził to w niedzielę w Programie Pierwszym Polskiego Radia wiceminister Jacek Sasin. Oznacza to radykalne podwyżki cen paliw na stacjach.
- Obecnie ceny paliw na polskich stacjach są niższe od średniej europejskiej, jednak zawdzięczamy ro wyłącznie czasowemu zmniejszeniu stawki podatku VAT oraz akcyzy
- Od stycznia wzrośnie stawka akcyzy na paliwa oraz VAT z 8 do 23 proc.
- Ceny paliw w Polsce mogą w związku z tym prześcignąć średnie ceny paliw sprzedawanych na stacjach w innych krajach UE.
Kierowców wraz z nadejściem nowego roku czeka szok cenowy: powrót pełnych stawek opodatkowania oznacza gwałtowne podwyżki. Tymczasowe obniżenie podatku VAT oraz podatku akcyzowego daje dziś kierowcom wrażenie, że paliwa oferowane przez polskie rafinerie są tańsze niż paliwa w innych krajach. Otóż nie są.
Cena benzyny na polskich stacjach to dziś zaledwie 81 proc. średniej ceny w krajach UE. Jednak już cena tego paliwa przed opodatkowaniem wynosi w Polsce 104 proc. średniej unijnej.
Jest 7-8 zł, będzie 8-9 zł za litr. Albo więcej
Obniżony podatek VAT na paliwa to dziś 8 proc. Od stycznia urośnie do 23 proc. Po takiej zmianie stawek VAT-u litr oleju napędowego przy dzisiejszych cenach kosztowałby w Polsce średnio ok. 8,85 zł, a litr benzyny prawie 7,50 zł za litr.
Hurtowa cena netto oleju napędowego w Polsce w październiku 2022 wynosiła 102 proc. średniej unijnej — podaje POPIHN (Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego). Jednak średnia cena detaliczna tego paliwa w Polsce to zaledwie 86 proc. średniej ceny w krajach UE. Powodem niższych cen detalicznych w Polsce są zatem wyłącznie czasowo obniżone podatki.
Obecny poziom cen paliw w Polsce, którego jeszcze rok temu nikt sobie nawet nie wyobrażał, nie jest najwyższy w historii – od kilku tygodni rośnie kurs złotego do głównych walut, a cena ropy na światowych (obecny kurs ropy Brent to nieco ponad 87 dol. za baryłkę) spada. Spadły też hurtowe ceny paliw. A jednak hurtowe ceny paliw sprzedawanych przez Orlen w październiku były wyższe niż w innych krajach UE. Taka jest cena państwowego monopolu i spóźnionej dywersyfikacji dostaw.
Według danych POPiHN kwota podatku VAT na benzynę 95 w Polsce w październiku stanowiła zaledwie 33 proc. średniej unijnej. W przypadku ON ta kwota to zaledwie 35 proc. średniej stawki europejskiej. Jeśli chodzi o akcyzę na benzynę 95, to kwota tego podatku w Polsce wynosiła w październiku 2022 r. 69 proc. średniej unijnej, a w przypadku ON – 81 proc.
Od stycznia będzie inaczej. W mniejszym stopniu podwyżki podatków nakładanych na paliwa dotkną przedsiębiorców, w większym osoby fizyczne. Przedsiębiorców podwyżki cen paliw realnie dotknęły już wcześniej, teraz pora na „zwykłych” kierowców.
Nie jest tylko pewne, czy polskich kierowców będzie stać na zatankowanie samochodu.