– ZUS może umorzyć należności z tytułu składek jedynie w szczególnie trudnych sytuacjach, wyłącznie po spełnieniu przesłanek wynikających z przepisów prawa. Umorzenie w tradycyjnej postaci następuje na wniosek zainteresowanego, gdy udowodni on całkowitą nieściągalność należności lub bardzo trudną sytuację finansową i rodzinną – mówi wiceprezes ZUS Paweł Jaroszek.

W ZUS wnioski o umorzenie należności są rozpatrywane przez Centra Umorzeń (CUM). To pozwala na zapewnienie jednolitości podejmowanych rozstrzygnięć.

Osoby zainteresowane taką formą pomocy mogą złożyć wnioski o umorzenie należności w każdej placówce ZUS lub przekazać w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Mogą też skontaktować się z doradcami do spraw ulg i umorzeń  – na przykład podczas e-wizyty.

Wniosek trafia do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który odpowiada za przeprowadzenie postępowania administracyjnego i zebranie odpowiedniej dokumentacji. Następnie sprawa jest przekazywana do merytorycznego rozpatrzenia przez Centrum Umorzeń.

– Utworzenie Centrów, wprowadzenie zmian organizacyjnych i standaryzacja procesu były ogromnym wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych w jego realizację. Nowe standardy obsługi spraw, większe wymagania względem dokumentacji pozyskiwanej od klientów oraz gromadzonej we własnym zakresie wiązało się z koniecznością zmiany kultury organizacyjnej i przejściem na nowy model funkcjonowania w tym obszarze, bazujący na wzorcach zaczerpniętych z biznesu – mówi wiceprezes ZUS.

Więcej informacji o działalności Centrów Umorzeń.

źródło:ZUS w Kole

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com